Snabb leverans / Säkra betalningar / Enkla returer

Köpvillkor | farmab.se

1.   Om dessa Köpvillkor

1.1. Dessa köpvillkor gäller när du som privatperson eller företag (”Kund”, ”Du”) gör ett köp från farmab.se och därtill relaterade webbsidor och säljkanaler.
När du handlar på farmab.se ingås ett avtal mellan dig och Farmab Sverige AB, med organisationsnummer 559472-5755 ("Farmab.se", "oss" , eller "vi").

1.2. Prisangivelser i nedan köpvillkor är angivna inklusive moms.  

1.3. Kontakta oss på [email protected] vid frågor som berör våra villkor

2.   Avtal och Beställning

2.1. Farmab.se vänder sig till både företag och privatpersoner. För att göra beställningar från Farmab.se måste du vara över 18 år gammal.

2.2.1 När du gör ett köp på Farmab.se kommer du att acceptera dessa Köpvillkor som gäller för all vår försäljningDu godkänner även vår Sekretess- och integritetspolicy.

2.2.2 Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.svea.com/dataskydd.

2.3. När du har slutfört ditt köp får du en orderbekräftelse till den e-postadress som du lämnade i samband med köpet. Detta är en bekräftelse på att vi har tagit emot din beställning. Har du inte fått någon bekräftelse, kontrollera din skräppost och att du angivit korrekt e.postadress, kontakta därefter oss.

3.   Priser och Betalning

3.1. Alla priser på vår webbplats www.farmab.se kan visas antingen exklusive eller inklusive moms. Du bestämmer själv vilken vy som skall synas för dig genom att växla mellan Inkl moms/Exl moms-knappen.

3.2. Samliga angivna priser gäller tillsvidare och Farmab förbehåller sig rätten att när som helst justera priserna och eventuella lagstadgade avgifter.

3.3. Vi förbehåller oss rätten att korrigera eventuella felaktigheter i pris- eller produktinformation samt vid eventuell slutförsäljning av produkter eller om produkterna har utgått. Order som kommer in med uppenbara prisfel eller andra tekniska felaktigheter kan komma att makuleras av oss, även efter ett ordererkännande. I ett sådant fall får du ett meddelande av oss samt ett erbjudande att lägga om ordern till korrekta värden.

3.4. Vi förbehåller oss även rätten att justera priset om stora prishöjningar sker utanför vår kontroll, till exempel på grund av förändringar i råvarupriser eller valutakurser.

3.5. Betalningssätt
Vi samarbetar med Svea Bank AB och erbjuder olika betalningsalternativ för att göra det bekvämt för dig att handla:

• Konto- eller kreditkort: Vi accepterar Visa och MasterCard. Alla transaktioner är säkert krypterade och skickas via SSL.

• Direktbank med Trustly: Du länkas vidare till din bank för att godkänna betalningen.

• Fakturabetalning: med betalningsvillkor på 14 dagar för privatpersoner och 30 dagar för företag*.

• Delbetalning: Via kassan kan du teckna ett kontokreditavtal med Svea Bank och dela upp betalningen.

• Förskottsbetalning: Betalning sker till vårt bankgiro och ordern behandlas när betalningen mottagits. Kontakta oss för mer uppgifter denna betalningsmetod

*Följande gäller för kunder som handlar i egenskap av företag och väljer betalning via faktura (”företagsfaktura”).

  • Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.
  • Betalningsvillkor: Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum (eller det datum som framgår av fakturan). Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2 % per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.
  • Överlåtelse: Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 5561587634 (”Svea Bank”). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.
  • GDPR: Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.svea.com/dataskydd eller kontakta Svea på telefon 08514 931 13 eller [email protected]. Dataskyddsombud nås på [email protected].

4.  Frakt och Leverans

4.1. Varor levereras till det valda fraktbolagets utlämningsställe eller till din angivna leveransadress, beroende på vilka varor som ingår i din order. Det lämpligaste fraktalternativet presenteras i kassan baserat på villkor, geografi, vikt och storlek. Fraktkostnader beräknas på samma sätt.

4.2. Leveranstid
Normal leveranstid är 3-5 dagar. Beroende på vilket lager varan skickas ifrån kan leveranstiden skilja +/- någon dag. Om större leveransavvikelser skulle uppkomma, kontaktar vi dig. Under perioder med hög orderingång kan leveranstiden bli några dagar längre än den angivna leveranstiden på vår webbplats.

4.3. Leverans till Ombud

Fraktfritt - Order med ett ordervärde överstigande 3 000 kr levereras fraktfritt till ditt valda fraktbolags utlämningsställe, förutsatt att leveransens storlek och vikt tillåter detta leveranssätt.
Frakt - För order under 3 000 kr tillkommer en fraktavgift på 75kr. Leverans till utlämningsställe är inte möjligt om den totala ordervikten överstiger 20 kg och/eller när leveransen inkluderar varor som fraktbolaget anser vara skrymmande.

4.4. Hemleverans

Fraktfritt – Order med ett ordervärde överstigande 3 500 kr levereras fraktfritt till din angivna leveransadress.
Frakt - För order med ordervärde under 3 500 kr tillkommer en fraktavgift om 300 kr.

4.5. Skrymmande gods

Om leveransen av fraktbolaget anses vara skrymmande eller att den medför högre fraktavgifter än normalt, förbehåller Farmab sig rätten att debitera denna extra kostnad. Denna extra kostnad ingår inte i "fri frakt". Du informeras om förändringen (antingen i kassan eller via e-post) och har då rätt att välja att avbryta eller fortsätta köpet.

4.6. Övriga Leveranstillägg

Tilläggsavgifter för frakt till öar kan tillkomma. Likaså tillkommer tilläggsavgifter för frakt till andra länder i Norden. Vi förbehåller oss rätten att annullera order som ska levereras till länder utanför Norden.

För vissa extremskrymmande produkter, som till exempel trästolpar och trästockar, krävs det lossning från lastbilen av mottagaren med en lastmaskin. Dessa produkter kan inte levereras till öar utan broförbindelse. Leverans till närmaste kaj/hamn på fastlandet kan eventuellt arrangeras, där mottagaren tar emot och lossar leveransen och ansvarar för vidare transport till ön.

4.7. Delade leveranser

Produkterna på din order kan lagerhållas på olika lager och hos olika leverantörer för direktleverans. En komplett order kan därför komma att skickas i olika leveranser.  

• Om alla varor i din order kommer från ett lager eller en enda leverantör, sker leveransen som en samlad leverans.

 Om varorna kommer från olika lager skickas de i separata leveranser. Antalet separata leveranser beror på vilka varor du har beställt, och du får information om detta efter att du har lagt din order.

4.8. Ändring av leveransadress

Leveransadress anges i kassan. Var noga med att kontrollera att den är korrekt angiven även på orderbekräftelsen. Om du skulle upptäcka att leveransadressen är fel eller om du vill ändra den i efterhand måste du omgående kontakta oss. 

Felaktiga leveransadressangivelser som resulterar i att ordern går i retur, bekostas av dig som kund. Var därför noga med att kontrollera att leveransadressen är korrekt innan du slutför och godkänner din order för att undvika förseningar och extra avgifter.

5.   Ej uthämtade paket/ej mottagen leverans 

5.1. Ombud
För varor som inte hämtats ut hos Ombud debiteras en minimiavgift på 250 kr för att täcka våra kostnader.

5.2. Hemleverans
För hemleveranser som inte mottagits efter korrekt leveransangivning sk ”bomkörning” debiteras en minimiavgift om 500kr för att täcka våra kostnader. Om du kommer överens med transportören om annat leveranssätt eller annat leveransdatum än det överenskomna, står du som kund för den eventuella merkostnaden för detta.  

6.    Restnoterade varor

6.1. Om en vara du beställt tillfälligt tagit slut, skickas denna fraktfritt till dig så fort den åter finns i lager.

6.2. Vi förbehåller oss rätten att annullera restorder med ett ordervärde under 250 kr.
Dessutom förbehåller vi oss rätten att annullera restorder med varor som har tagit slut och som inte planeras att tas in i lager igen.
I ett sådant fall kontaktar vi dig och där det är möjligt erbjuder vi en ersättningsvara.

7.   Retur & Byte

7.1. Både företagskunder och privatpersoner har 30 dagars ångerrätt hos Farmab.se.  Kontakta alltid oss före en retur. Skicka aldrig något utan att du först fått våra returhandlingar.

7.2. Vid retur återbetalas beloppet för de returnerade varorna, förutom fraktkostnader och eventuella tilläggsavgifter.

7.3. För returer skall varorna vara oanvända, ha originalmärken och etiketter kvar samt vara i intakt originalförpackning. Som kund ansvarar du för returfrakten, förutom i vissa specifika fall vid byte av kläder eller skor till en annan storlek.

8.   Garanti

8.1. Information om garantier finns på våra produktsidor på www.farmab.se eller genom att kontakta vår kundtjänst.

8.2. Utökad Gallagher Garanti

  • För att åtnjuta Gallaghers utökade garanti (7 år på Stängselaggregat) måste du registrera din produkt hos Gallagher. Du kan läsa mer och registrera dig här: https://www.gallagher.eu/sv_se/stoed/kundtjaenst/garanti

  • Åskskyddsgaranti
    Observera att åskskyddsgarantin på Gallaghers produkter endast gäller om man använt en Gallagher åskledare och som köpts hos Farmab i samband med stängselaggregaget.

9.   Reklamation & Transportskada

9.1. Reklamation
Eventuella reklamationer ska anmälas till Farmab.se innan åtgärd vidtas. Vid godkänd reklamation repareras varan eller ersätts med en likvärdig vara. Kunden ansvarar för returnering av varan men får kostnadsfria returhandlingar av Farmab.

9.2. Transportskada
Transportskador skall anmälas direkt till transportören vid leveranstillfället och till Farmab.se inom tre dagar från mottagandet av godset.

10. Force Majeure

Farmab.se är befriade från sina förpliktelser vid händelser som kan hänföras till force majeure som till exempel naturkatastrofer, hackerattacker, krig, strejk, alien-invasioner, större olyckor och liknande oförutsägbara händelser. 

11. Frågor, klagomål eller tvist

Du är alltid välkommen att kontakta oss om du har några frågor eller klagomål angående din beställning. Du kan enkelt nå oss via de kontaktuppgifter som framgår i början av dessa Köpvillkor.

Vid eventuell tvist är Farmaba  policy att alltid följa rekommendationer från Allmänna Reklamationsnämnden (ARN).

Du har även möjlighet att klaga via EU:s webbaserade plattform för tvistlösning som du når här.

Konsumentverkets ångerblankett hittar du här 

12. Reservationer och förbehåll

Farmab.se förbehåller sig rätten att ändra köpvillkoren från tid till annan. 
Aktuella villkor publiceras på www.farmab.se.